Strategisiden

Hvilke biler lønner seg best å importere?
Å importere ny bil er et tema som har kommet opp de siste par årene. Det kan nok i en del tilfeller være gunstig, men ikke nødvendigvis. Du må betale de samme avgiftene som norsk hovedimportør, og så spørs det om de samlede avansene du betaler til fabrikk og utenlandsk forhandler er større enn de samlede avansene til fabrikk, importør og forhandler i Norge.
Fordi biler gjerne blir solgt med forskjellig pris fra fabrikk til de forskjellige land, er ikke svaret helt gitt på forhånd.

Bruktimport
Når det gjelder bruktimport er det flere faktorer som kommer inn i bildet. De viktigste er disse to:
  • Prisutvikling i utlandet i forhold til her hjemme,
  • prisutvikling her hjemme i forhold til bruksfradraget (se avgiftssiden) ved import, og
  • om bilen er momsbelagt i utlandet.

    Dersom bilen du importerer holder seg bedre i pris her i Norge enn det bruksfradraget skulle tilsi, er det i utgangspunktet en gunstig bil. Hvis den i tillegg har et raskere prisfall i utlandet enn her hjemme, så peker begge de vesentligste faktorene i riktig retning. Kjøper du i tillegg en bil som i utlandet er momsbelagt (firmabil/leasingbil), får du som utlending i realiteten en "rabatt" på fakturaprisen.

    Hvordan avgjøre hvilken bil som er gunstigst?
    SAMAG har gjort litt av jobben for deg: Av de bilene SAMAG har undersøkt, er det Mercedes SL 320 96-modell som lønner seg best. Hvis du får denne til gjennomsnittspris i Tyskland, får du den inn til Norge for totalt ca. 120.000 kroner mindre enn det den står annonsert for hos bilforhandlere i Norge pr. januar 2000 i følge Synergi Informasjonsutvikling.

    Hvordan har vi funnet ut det?
    Den sikreste måten å finne ut hvilken bil som lønner seg best, er å se på gjennomsnittspris for bilen i utlandet, legge til norske avgifter, og så sammenligne med norsk pris på akkurat den bilen.
    Dette er en større jobb enn de fleste har lyst til å sitte med, time etter time, og det er selvfølgelig her at PC-ens evne til å regne mye og fort kommer inn i bildet, og Bilpro 2000 er laget slik at den kan gjøre akkurat denne jobben.
    SAMAGs nedlastingsside kan du nemlig laste ned en fil som inneholder tyske gjennomsnittspriser for biler annonsert på internett. Denne vil koble seg på Bilpro 2000 slik at du bare kan dobbeltklikke i fakturaprisruten for å hente inn gjennomsnittsprisen.
    Fullt utbytte av denne filen har du først hvis du også har kjøpt disketten med norske forhandlerpriser fra Synergi Informasjonsutvikling (kr. 250,- + mva.). Da kan du bruke Bilpros menyvalg "Verktøy - Lønnsomhetsvurdering" for å kjøre de to listene mot hverandre og få ut en rangert oversikt over hvilke biler som lønner seg best å importere.

    Hva hvis du ikke har Bilpro ?
    Filen er en dBase4-fil, så selv om du ikke har Bilpro 2000 er det mulig for deg å se på gjennomsnittsprisene ved f.eks. å åpne filen i Excel e.l., men du mister selvfølgelig muligheten til å sammenligne med norsk pris.

    OBS: For øyeblikket ligger det ikke noen nedlastbare priser på websidene våre .


    Send e-mail til firmapost@samag.no hvis du har kommentarer til siden.
    Sist endret:17. februar 2003