Rust i bremserør
Dette er også svært vanlig. Om ikke hele røret er rustent, vil det ofte være det bak fargemarkeringen (plasten som sitter på røret i hver ende). På EU-kontrollen vil du få beskjed om å skifte de mest åpenbare, men de fleste kontrollører her har ikke svært stor kompetanse på Silver Shadow, så sjansen er stor for at de overser farlige rør. Her er det ikke noe poeng i å forsøke å skjule noe for kontrolløren, for dette er vitale ting! Husk også at ryker et rør til høydereguleringen, så ryker bremsene samtidig. På min egen bil har jeg i løpet av de fem siste årene skiftet så godt som alle bremserørene, og det gir betydelig sjelefred, særlig fordi jeg har opplevd at et rør har røket i fart, så spruten sto. Dette skjedde heldigvis ikke langt hjemmefra, så jeg kunne kjøre hjem i garasjen og fikse det der (man vil jo som regel ha bremsevirkning likevel, fordi det jo er et to-krets system). Det som skjedde med min bil, var at røret røk (bak en fargemarkering..) i koblingen mellom slangen fra akkumulatoren til røret som går til "rat trap". Denne koblingen er vanskelig å se hvis ikke du har bilen på bukk, den sitter på innsiden av innerskjermen på venstre side (det er kanskje riktigere å si på rammen). Denne koblingen blir garantert ikke kontrollert på Trafikkstasjonen.
De fleste bruker standard 3/16" kobberrør når de bytter rørene. Niplene har UNF 3/8x24-gjenger. Noen vil hevde at man ikke bør bruke kobberrør pga. trykket, men heller kobbernikkel. Det kan man godt gjøre, men da jeg spurte om det på teknisk seminar for Silver Shadow på Hunt House, fikk jeg til svar at "alle" bare bruker kobberrør, og at det var godt nok i massevis. Rør, rørverktøy og nipler kjøper du billig hos f.eks. en svensk bilvarehuskjede med butikker over hele landet.